1/5/09

Η Γέννηση του Θησέα

-Η Πρώτη σύζυγος του Αιγέα ήταν η Μήτα, κόρη του Όπλητα και δεύτερη η Χαλκιόπη, κόρη του Ρηξηνόρα, αλλά καμία από τις δύο δεν του έκανε παιδιά.
Αποδίδοντας το γεγονός αυτό και τις κακοτυχίες των αδελφών του Πρόκνης και Φιλομήλας στο θυμό της Αφροδίτης εισήγαγε την λατρεία της στην Αθήνα και στη συνέχεια πήγε να συμβουλευτεί το μαντείο των Δελφών.
Το μαντείο τον προειδοποίησε να μην λύσει το στόμιο του φουσκωμένου με κρασί ασκού του πριν φτάσει στο ψηλότερο σημείο της Αθήνας, αν δεν θέλει να πεθάνει κάποια μέρα από θλίψη, χρησμό πού ο Αιγέας δεν μπόρεσε να ερμηνεύσει (1).

-Κατά την επιστροφή του στην Αθήνα τον κάλεσαν στην Κόρινθο και εκεί η Μήδεια τον έβαλε να πάρει επίσημο όρκο ότι θα την προστάτευε από όλους τούς εχθρούς αν ποτέ ζητούσε καταφύγιο στην Αθήνα και σαν αντάλλαγμα ανέλαβε να του χαρίσει ένα γιο με τη βοήθεια της μαγείας.
Στη συνέχεια επισκέφθηκε την Τροιζήνα όπου οι παλιοί του σύντροφοι Πιτθεύς και Τροιζήν, γιοι του Πέλοπα, είχαν επιστρέψει πρόσφατα από την Πίσα όπου είχαν πάει για να μοιραστούν ένα βασίλειο με τον βασιλιά Αϊτιο.
Ο Αϊτιος ήταν διάδοχος του πατέρα του Άνθα, γιου του Ποσειδώνα και της Αλκυόνης, ο οποίος αφού ίδρυσε τις πόλεις Άνθεια και Υπέρεια, έπλευσε μακριά για να ιδρύσει την: Αλικαρνασσό στην Καριά.
Φαίνεται όμως ότι ο Αϊτιος είχε μικρή εξουσία γιατί ο Πιτθεύς, μετά τον θάνατο του Τροιζήνα συνένωσε την Άνθεια και την Υπέρεια και τη νέα πόλη πού αφιέρωσε συγχρόνως στην Αθηνά και στον Ποσειδώνα, ονόμασε Τροιζήνα (2).

-Ο Πιτθεύς ήταν ο πιο σοφός άνθρωπος της εποχής του και ένα από τα ηθικά αποφθέγματα του πάνω στη φίλια ήταν: Μην καταστρέφεις την ελπίδα πού η φιλία έχει συλλάβει αλλά γέμιζε ως επάνω την μεζούρα!.
Έχτισε ένα Ιερό προς τιμήν του Προφητικού Απόλλωνα στην Τροιζήνα, πού είναι το αρχαιότερο ιερό πού σώζεται στην Ελλάδα. Αφιέρωσε επίσης έναν βωμό στην Τριπλή-θεά Θέμιδα.
Τρεις θρόνοι από λευκό μάρμαρο πού τώρα είναι τοποθετημένοι πάνω από τον τάφο του πίσω από τον ναό της Σώτειρας Αρτέμιδος χρησίμευαν για την κοινοποίηση των ενταλμάτων και οι άλλοι δύο για την λήψη των αποφάσεων.
Δίδαξε επίσης την ρητορική τέχνη στο ναό των Μουσών στην Τροιζήνα - τον οποίο είχε χτίσει ο Άρδαλος, γιος του Ήφαιστου, ο φημισμένος εφευρέτης του φλάουτου - και σώζεται μια πραγματεία πάνω στη ρητορική γραμμένη από τον ίδιο (3).

-Ενώ ο Πιτθεύς ζούσε ακόμη στην Πίσα, ο Βελλεροφόντης ζήτησε την κόρη του την Αίθρα σε γάμο, αλλά πριν τελεστεί ο γάμος έπεσε σε δυσμένεια και εκδιώχτηκε στην Καρία. Εκείνη, αν και ακόμη αρραβωνιασμένη με τον Βελλεροφόντη, είχε λίγες ελπίδες για την επιστροφή του.
Ο Πιτθεύς τότε, πικραμένος γιατί την είχε εξαναγκάσει να παραμείνει παρθένα και επηρεασμένος από τις μαγγανείες που η Μήδεια είχε κάνει σε όλους τους από μακριά, μέθυσε τον Αιγέα και τον έκανε να πλαγιάσει με την Αίθρα.
Αργότερα, την ίδια νύχτα και ο Ποσειδών πήγε μαζί της, γιατί εισακούγοντας ένα όνειρο πού η Αθηνά της είχε στείλει, άφησε τον μεθυσμένο Αιγέα και διασχίζοντας πεζή τη θάλασσα έφτασε στο νησί Σφαίρα πού βρίσκεται κοντά στην Τροιζήνα, φέροντας σπονδές για να κάνει στον τάφο του Σφαίρου, του ηνιόχου του Πέλοπα.
Εκεί, με την συνενοχή της Αθηνάς, ο Ποσειδών την κατέκτησε και στη συνέχεια η Αίθρα άλλαξε το όνομα του νησιού από Σφαίρα σε Ιερά και έχτισε το ναό της Απατουρίας Αθηνάς.
Καθιέρωσε δε τον θεσμό να αφιερώνουν στο εξής όλες οι κοπέλες τις Τροιζήνας πριν το γάμο τη ζώνη τους στη θεά.
Πάντως ο Ποσειδών παραχώρησε γενναιόδωρα στον Αιγέα την πατρότητα του παιδιού πού θα γεννούσε η Αίθρα μέσα στους επόμενους τέσσερις μήνες (4).

-Όταν ο Αιγεύς ξύπνησε και κατάλαβε ότι βρίσκεται στο κρεβάτι της Αίθρας, της είπε ότι αν γεννιόταν ένα παιδί από τούς δύο τους δεν θα έπρεπε ούτε να το εγκαταλείψουν ούτε να το απομακρύνουν αλλά να το μεγαλώσουν μυστικά στην Τροιζήνα.
Έπειτα έπλευσε πίσω στην Αθήνα, για να τελέσει τα Παναθήναια, αφού προηγουμένως έκρυψε το σπαθί και τα σανδάλια του στην κοιλότητα κάτω από ένα βράχο γνωστό σαν βωμό του Σθενίου Δία πού βρισκόταν πάνω στο δρόμο μεταξύ Τροιζήνας και Ερμίου.
Αν το παιδί όταν μεγάλωνε μπορούσε να μετακινήσει αυτόν το βράχο και να αποκαλύψει τα σημάδια της αναγνώρισης, τότε θα έπρεπε να τα πάρει και να τον στείλουν μ' αυτά στην Αθήνα.
Στο μεταξύ η Αίθρα έπρεπε να κρατήσει το μυστικό για να μην συνωμοτήσουν εναντίον της και κινδυνεύσει η ζωή της από τα ανιψιά του Αιγέα, τούς πενήντα Παλλαντίδες.
Το σπαθί ήταν οικογενειακό κειμήλιο του Κέκροπα (5).

-Στο μέρος πού σήμερα ονομάζεται Γενέθλιο, πηγαίνοντας από την πόλη στο λιμάνι της Τροιζήνας, η Αίθρα γέννησε ένα γιο.
Λένε ότι αμέσως τον ονόμασε Θησέα γιατί τα σημάδια της αναγνώρισης είχε θέσει ο πατέρας του για αυτόν.
Άλλοι υποστηρίζουν ότι αργότερα πήρε αυτό το όνομα στην Αθήνα .
Ανατράφηκε στην Τροιζήνα όπου ο προστάτης του Πιτθεύς διέδωσε διακριτικά τη φήμη ότι πατέρας του ήταν ο Ποσειδών.
Και κάποιος Κοννίδας, στον οποίον οι Αθηναίοι ακόμη θυσιάζουν ένα κριάρι μια μέρα πριν τα Θησεία, έγινε ο παιδαγωγός του.
Κατ' άλλους όμως, ο Θησεύς μεγάλωσε στο Μαραθώνα (6).

-Μια μέρα ο Ηρακλής, καθώς γευμάτιζε με τον Πιτθέα στην Τροιζήνα, έβγαλε τη λεοντή του και την πέταξε πάνω σ' ένα σκαμνί .
Όταν μπήκαν τα παιδιά του παλατιού, όλα φώναξαν τρομαγμένα και το 'βαλαν στα πόδια εκτός από τον εφτάχρονο Θησέα, ο οποίος έτρεξε, άρπαξε ένα τσεκούρι από το σωρό με τα ξύλα και επέστρεψε με τόλμη, έτοιμος να αντιμετωπίσει ένα πραγματικό λιοντάρι (7).

-Σε ηλικία δέκα έξι ετών επισκέφθηκε τους Δελφούς και πρόσφερε στον Απόλλωνα τις πρώτες ανδρικές άκρες των μαλλιών του.
Ξύρισε όμως μόνο το μπροστινό μέρος του κεφαλιού του, σαν τούς Άραβες και τούς Μύσιους ή σαν τούς πολεμοχαρείς Αβάντες της Εύβοιας, οι οποίοι έτσι απέκλειαν οποιαδήποτε υπεροχή των εχθρών τους στη μάχη σώμα με σώμα.
Αυτός ο τρόπος ξυρίσματος του κεφαλιού και ο χώρος όπου έγινε η τελετή ονομάστηκαν Θησεία.
Ήταν πια ένας δυνατός, έξυπνος και μυαλωμένος νέος και η Αίθρα, καθώς τον οδήγησε στον βράχο κάτω από τον οποίο ο Αιγεύς είχε κρύψει το σπαθί και τα σανδάλια του, του διηγήθηκε την ιστορία της γέννησης του.
Χωρίς καμία δυσκολία μετακίνησε το βράχο, πού από τότε ονομάζεται «βράχος του Θησέα» και πήρε τα πατρικά σημάδια.
Παρά την προειδοποίηση όμως του Πιτθέα και τις ικεσίες της μητέρας του να ταξιδέψει με καράβι για την Αθήνα πού ήταν πιο ασφαλές, επέμενε να πάρει τον δρόμο της στεριάς παρακινούμενος από την επιθυμία να συναγωνιστεί στα κατορθώματα τον πρώτο ξάδελφο του Ηρακλή πού θαύμαζε πάρα πολύ (8).

Σημειώσεις
1.Σχολιαστης στη Μήδεια του Ευριπίδη 668 'Απολλόδωρος Γ 15, 6 Παυσανίας Α 14, 6.
2.Εύριπιδης Μήδεια 660 κέξ.• Στράβων Η 6, 14' Πλούταρχος Θησεύς 3.
Πλούταρχος Ο.π.• Παυσανίας Β 31, 3-4 και 8-9.
4.Παυσανίας Β 31, 12 και 33, l' 'Απολλόδωρος Γ 15,7' Πλούταρχος Θησεύς 3• Υγίνος Μύθος 37.
5. Πλούταρχος ό.π.• Απολλόδωρος ό.π.• Παυσανίας Β 32, 7.
6.Παυσανίας Β 32, 8 Πλούταρχος Θησεύς 4 και 6' Λακτάντιος στη Θηβαΐδα του Στατιου Χ» 194.
7.Παυσανίας Α 27, 8.
8. 'Όμηρος ίλιάς Β 542' Παυσανίας Ο.π. και Β 32, 7• Πλούταρχος Θησεύς 5 και 7.


Αναδημοσίευση από:

www.toxolyros.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=22988&Itemid=725

ΠΗΓΗ: www.toxolyros.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: